Varumärken i världsklass 2014

Nu har Millward Browns årliga ranking av jordens mest värdefulla varumärken publicerats. Första platsen togs av Google följt av Apple och IBM. Värt att notera är att Facebook klättrat 10 placeringar sedan 2013 och hittas på plats 21. Vi hittar också två intressanta nykomlingar Twitter på 71 plats och LinkedIn på 78 plats.

För Sveriges del finns det som förra året endast två företag H&M och IKEA med på listan och bägge förbättrat sin placering markant.

Detta är topp tio placeringen, beloppen är i miljarder dollar och i parentesen ser man förra årets placering:
1. Google, 159 (2)
2. Apple, 148 (1)
3. IBM, 107 (3)
4. Microsoft, 90 (7)
5. Mc Donald’s, 86 (4)
6. Coca Cola, 81 (5)
7. Visa, 79 (9)
8. AT&T, 78 (6)
9. Marlboro, 67 (8)
10. Amazon.com, 64 (?)

21. Facebook, 35 (31)
50. IKEA, 19 (74)
63. H&M, 15 (69)
71. Twitter, 14 (Ny)
78. LinkedIn, 12 (Ny)

Källa: Millward Brown

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


4 − = tre

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>