Never mix business with pleasure. Says who?

Läste ovanstående rubrik läser jag på Saabs internationella webbplats samtidigt som det på nyheterna berättas att Holländska Spyker Cars köper Saab Automobile från General Motors. Tillkännagivande är goda nyheter för alla Saab-anställda, återförsäljare och leverantörer, och för miljontals Saab-kunder. Men är det rätt eller är det enbart en konstgjord andning? Visserligen är Spyker Cars ett företag som funnits väldigt länge och de har ungefär samma historiska arv som Saab, men faktum är att detta bolag är ett otroligt litet förlusttyngt företag med bara ca 130 anställda och har en produktion på ca 50 bilar per år. Omställningen från ett litet företag till en större jätte kommer vara en enorm utmaning för Spyker Cars VD Victor Muller. Men han största utmaningen kommer enligt mig att handla om Saab´s varumärke.

När jag fortsätter läsa på Saabs internationella webbplats kan jag läsa detta om deras varumärke:

Saab Business
Saab comes from Scandinavia an area renowned for its natural beauty, high-quality design and precision enginneering -not to mention a history of social and enviromental responsibility. So it´s no surprice that Saab continues this traditions of excellence by producing cars whit progressive, distinctive design, responsible preformance and excellent safety ratings.

The company was originally founded as an aircraft manufacturer and this heritage continues to inspire us. Our philosophy of building the car around the driver has resulted in cockpit-like interiors and turbo-powered engines that delivers sporty handling. As one of the world´s smaller car companies, we are free to challenge convention. Some innovations, such as taming the turbo for use in production cars, were revolutionary. Others, including heated seats and vanishing cup-holders, just make driving more pleasurable.One of the most recent examples of Saab`s dedication to innovation is the launch of environmentally friendly Saab BioPower engine fuelled by renewable bioethanol (E85).

Saab har enligt mig ett otroligt diffust och tveksamt varumärke. Ofta brukar man säga att varumärkets kärna ska summera alla kunskaper och associationer till en central tanke, ett löfte. Löftet ska sedan kopplas till namnet. Jag ska ge er ett bra exempel: Om jag säger Volvo så tänker du säkert på ordet säkerhet. Vi kan även vända på det och om jag ber dig nämna några säkra bilar så säger du med stor sannolikhet Volvo. Detta är en otroligt bra och stark koppling.

Men vad händer om vi gör samma sak med namnet Saab, INGETING! Det blir bara diffust och otydligt och det är nog inte så konstigt. Vem har någonsin känt att man går in i en cockpit när man går in i en Saab? Vem bryr sig om att Saab för ca 30 år sedan tog utvecklade turbon och när de sedan skryter om att de tog fram uppvärmda bilsäten och infällbara kopphållare så blir det bara pinsamt.

Enligt mig så har Saab alltid varit dåliga på vårda sitt varumärke och omvärldsanalys och de har de om och om igen bevisat. De kom 10 år för sent med kombimodeller och vad hände med SUV-trenden, jo inget. Never mix business whit pleasure. Tyvärr så är nog denna konstgjorda andning bara en lek för galleriet. Saab kommer att försvinna och det kommer de antagligen göra inom de närmsta åren. Jag tror inte på denna affär och tycker att vi kan använda våra skattemedel på ett bättre sätt. Jag hoppas innerligt att jag har fel, men jag tror inte det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


ett + 8 =

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>