Lidl ett spännande varumärke

Ett spännande varumärke som jag ofta återkommer till i mina föreläsningar är Lidl. Den tyska matvarukedjan som kontrolleras av miljardären Dieter Schwarz och har i dag omkring 9000 butiker i 23 länder. De började etablera sig i Sverige under 2003 och har haft en expansionstakt på ca 25 butiker per år.

Lidl har under denna tiden inte haft någon riktad målgrupp utan har satsat på en odifferentierad marknadsföring.  De har även sagt att alla konkurrenter är deras primära mål, vilket jag tycker kännas konstigt.

Deras viktigaste konkurrensmedel har uteslutande varit ett lågt pris. På deras webbplats hittar man att de har tre huvudprisgrupper ”1: Kända märkesprodukter till låga priser, 2: Egna kvalitetsvarumärken till ännu lägre priser, 3: Kampanjvaror till hysteriskt låga priser.” Det låga priset förklaras av att de inte köper något av mellanleden utan direkt av leverantören samt att de plockar ut kartongerna direkt till butiken istället för att packa upp dem på hyllor. För att bibehålla det låga priset har man även placerat butikerna utanför stadskärnan allt för att få så låga kostnader som möjligt.

Lidl har sedan intåget i Sverige fått kämpa i motvind och har ännu inte haft ett positivt årsresultat. Under det senaste redovisade räkenskapsåret, uppgick rörelseförlusten till 389 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 73 procent.

Orsaken till detta torde vara att företaget relativt dåligt rykte bland konsumenterna. Många har säkert tänkt; lågt pris = dålig kvalité. Andra skäl är säkert företagets policy att inte tala med medierna, detta har fått oss vanliga konsumenter tror att företaget leds med en diktatorisk människosyn.

Lidl nya Sveriges Vd, Werner Evertsen säger sig ha receptet för att vända denna neråtgående spiral. Några av stimulanserna är:

  • Bättre dialog med media
  • Expansionstakten minskas till 7 till 10 nya butiker per år
  • Införandet av fler för oss Svenskar kända varumärken.
  • Butikernas inköp av frukt och grönt ska trimmas bättre för att motsvara efterfrågan.
  • De kritiserade korta kassorna byts successivt ut till sådana som svensken är van vid
  • Att förklara för svensken att Lidl säljer kvalitet till lågt pris och inte som många tror att lågt pris är likställt med sämre kvalité.

Det kommer att krävas uthålliga ägare men jag tror faktiskt att Lidl på lång sikt kan få ett positivt resultat. Det gäller nog dock att ännu mer anpassa kostymen till vårt Svenska sätt att tänka. Lidl är ett spännande varumärke som jag kommer att följa med stort intresse.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


+ tre = 9

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>