En reklamkampanj från början till slut

1. Uppdraget

Uppdragsgivaren:
Uppdragsgivaren heter Arne och är en man på 49 år som sedan länge har varit bekymrad över att många ungdomar i skolan mobbas på grund av sin klädsel.

Arnes omvärldsanalys:
Arne har är utbildad lärare och har jobbat i flera olika skolor. Skolorna har haft en sak gemensamt, det är att många unga elever mobbas på grund av att de inte följer det senaste modet. Detta gör att många föräldrar spenderar 10-tusentals kronor på moderiktiga kläder, bara för att barnen inte skall bli mobbade.

Arnes idé:
Arne kommer på den lysande iden att alla barn och ungdomar ska vara likadant klädda.

Affärsidé:
Sverigeoverallen ska vara det optimala klädesplagget. Snyggt, bekvämt, praktiskt och alltid i tiden.

Resurser:
Arne har vunnit Sveriges största lottovinst 100 miljoner kronor. Allt detta tänker han satsa på detta projekt.

2. Mötet med reklambyrån

Den 1 september träffar Arne reklambyrån Reklambyrå AB. Han ger dem förutsättningar för uppdraget en så kallad brife.

Brief:
Uppdraget går ut på att skapa ett varumärke för Sverigeoverallen och lansera det i Stockholm, Göteborg och Malmö. Varumärket ska upplevas som rätt, utan att vara trendigt. Arne vill även ha hjälp med prissättning och distribution.

Mål:
Målet under introduktionskampanjen är 10.000 sålda Sverigeoveraller.

3. Arbetet inleds på reklambyrån:

Nu börjar arbetet på reklambyrån, en arbetsgrupp på sex personer tillsätts. Gruppen består av en Art Director, Copywriter, Originalare, Planner, Produktionsledare och en Projektledare.

Research:
Plannern startar ett antal marknadsundersökningar och kartlägger kundgruppens attityder till overallen. Undersökningen ligger sedan som grund för vilken huvudmålgrupp man väljer och hur man ska marknadsföra sig mot den.

Strategi:
Planner och projektledare tar ställning till det underlag man fått fram. I strategin bör det ingå saker som målgrupp, hur man ska nå målgruppen, idéer kring distribution och prissättning samt en konkurrentanalys.

Det ska också innehålla tankar kring varumärket. Vad står det för? Är det rebelliskt eller traditionellt? Ska vi slå ett slag för det bekväma eller något annat?

Design och varumärke:
Art Director, copywriter och originalaren börjar arbeta med varumärket. Vad ska overallen heta? Hur ska logotypen se ut?

4. Strategin slås fast:

Efter några veckor träffas Arne och byrån igen. Byrån drar upp riktlinjerna.

Varumärket:
Sverigeoverallen är det enda plagget du behöver! Det ska stå för revolution mot modehysterin och uppskruvade priser. Den medvetne individens val. Visa inre styrka genom yttre uniformitet.

Prisstrategi:
Det måste vara överkomliga priser för alla inkomstgrupper. Lite dyrare än H&M på grund av högre kvalité. Billigare än vanliga modekläder på grund av större volymer och enklare design.

Distributionstankar:
Man gör revolution mot dagens modebransch genom att hitta nya distributionsvägar. Detta löses via webbplatsen overall.se. Där kan kunden tar ett foto på sig själv via webbkameran och sedan läggs overallen på fotot för att kunden ska se hur den passar. Beställning sker också via webbplatsen och overallen levereras direkt hem till dörren.

5. Uppdraget växer:

För att nå konsumenten från flera håll, och för att säkerställa kvalitet i alla led kopplar man in en webbyrå, en medierådgivare och en PR-byrå.

Webbyrån:
Webbyrån hjälper till att bygga en fungerande webbplats och fylla den med attraktivt innehåll samt att bygga en bra fungerade E-handelssida.  De visar också hur man bäst ska marknadsföra webbplatsen.

Medierådgivaren:
Ge er råd gällande sökannonsering, vilken dagstidning eller tv-kanal kampanjen bör synas i.

PR-byrån:
PR-byrån hjälper företaget att odla sina relationer med omgivningen. De ser till att företaget alltid kommunicerar samma budskap i alla situationer och att företaget visar upp en enhetlig bild av sig själv. De hjälper också till med medieträning, krishantering, mediebevakning, pressbevakning mm.

6. Nu är det dags för presentation:

Reklambyrån:
Reklambyrån visar skisser på logotyp, grafisk profilering, annonser och film.

Webbyrån:
Webbbyrån visar upp skisser på webbplatsen, e-handelssidan och banner.

Mediarådgivaren:
Medeirådgivaren tycker att man ska äga utomhusmediet i respektive stad i 3 veckor i samband med lanseringen.  Samtidigt sponsrar man tv-programmet BIg Brother.  Efter lanseringen har man TV-reklam och radioreklam i en månad.

PR-byrån:
PR-byrån visar ett upplägg på hur hur mobbing i skolor på grund av kläder ska hanteras.

7. Ångervecka:

Här inträffar den stora ”göra om fasen”, men i vårt fall ligger allt fast. Arne gillar det han ser och hör.

8. Produktionsstart:

Reklambyrån:
Art Director, copywriter sätter igång att skapa reklamlösningar. Tillsammans kommer de fram till bildlösningar, rubriker, texter mm. Fotografer och Illustratörer anlitas också efter behov.

Webbyrån:
Webbdesigner och programmerare kopplas in allt eftersom idéarbetet framskrider. De använder den grafiska profileringen som reklambyrån har tagit som utgångspunkt. Allt för att det ska bli en enhetlig profilering.

Radio:
En radioproducent producerar en tydlig och bra radiospott. Den som koordinerar all kontakt är projektledaren på reklambyrån.

Reklamfilm:
Ett reklamfilmsbolag producerar TV-reklamen. Den som koordinerar all kontakt är projektledaren på reklambyrån.

9. Godkännande:

Arne gör ett slutgiltigt godkännande på all produktion. Filmen sänds iväg till TV-kanaler, radiospotten till radiokanaler och affischer till tryck. Pressreleaser skickas ut och annonser förs in i tidningar.

10. Kampanjstarten:

Nu börjar kampanjen, frågan är! Lyckas kampanjen med Sverigeoverallen och får dom 10.000 plagg sålda?