IT-jätten Google tar upp kampen mot Appel

Idag presenterade Google sin första egna mobiltelefon, och tog därmed steget in i en gigantisk kamp mot Appels succételefon Iphone.

Telefonen som går under namnet Nexus One kommer i USA att inte vara operatörslåst, vilket gör att man kommer att kunna använda den till vilket GSM-nät man behagar.

Mobilen bygger på Googles senaste operativsystem Android och är en så kallad smartphone med pekskärm. Den kommer att ha finesser som röststyrd inmatning, 5 megapixels kamera med autofokus och blixt mm. Tekniskt sett tros den vara lite vassare än konkurrenten. Bland de förinställda programvarorna kommer den bland annat att innehålla Google Calendar och Goggle Maps. Nexus One lanseras troligtvis under våren i Europa och beräknas kosta ca 4000 kr vilket är ca 2000 kronor billigare än Iphone.

Detta kommer att bli en intressant kamp som ska bli väldigt spännande att följa. Frågan är; Kommer Google att lyckas med sin utmaning och ta en betydande del av marknaden?

Reklambyrån RBK´s kreativa kampanj för tidningen Fokus

Jag älskar kreativitet! Här är ett lyckat exempel på detta, reklambyrån RBK gjorde en annons/gerillakampanj för tidningen Fokus. Kampanjen gick ut till bostadsrättsföreningar i Stockholms innerstad, med ett erbjudande om att prova på tre gratisnummer av tidningen. Affischerna skulle belysa veckans aktuella ämne som handlade om att vi svenskar har fått sämre kostvanor och livsmedelsindustrins ökade fusk. ”Ta reda på vad du egentligen stoppar i dig” var rubriken till ovanstående affisch som sattes upp runt sopnedkasten.

Fyndigt, kreativt och helt lysande…

TV-bolagen tvingas sänka ljudet på reklaminslagen

Läste idag på aftonbladet.se att den nya lagen CALM antogs i tisdags i USA. Lagen ska tvinga tv-bolagen att sänka den upplevda volymhöjningen på alla reklaminslag. Det finns idag ingen motsvarande lag i Sverige men ska man ta intryck av aftonbladets röstning så är detta något som verkligen retar de vanliga tv-tittarna.

Detta är resultatet kl 17:28 då totalt 38.932 personer hade röstat.

Hur gör du i tv:s reklamavbrott?

  • Sänker ljudet direkt.                                              82,9 %
  • Tycker det är jobbigt – men står ut.                      13,9 %
  • Har inte märkt att ljudet höjs                                   3,2 %

Är det inte dags att även i Sverige följa allmänhetens tankar och sänka den upplevda volymhöjningen? 96,8 % av nästan 40.000 personer tycker att det är jobbigt eller sänker ljudet direkt, detta är ett kristallklart resultat. Vi måste följa USA och tvinga TV-bolagen att sänka ljudet på reklaminslagen. Enligt mig skulle alla vinna på detta, tv-tittaren skulle inte bli lika irriterad av reklamen och reklaminköparen skulle få en nöjdare åskådare som inte letar efter muteknappen på fjärrkontrollen.

Klicka här om du vill läsa artikeln

Varumärket Tiger Woods

Det som händer just nu med Tiger Woods och hans familj är en tragedi, men ur ett varumärkesperspektiv är det ett otroligt spännande ämne. Personligen så är jag helt övertygad om att varumärket Tiger Woods kommer att gå igenom denna kris och utvecklas till nått ännu starkare. Det mest naturliga är att det får ta lite tid och att han landar och löser sina personliga problem. När detta är gjort kommer han sannolikt tillbaka och vinner ett antal turneringar och då kommer den nu dystra tonen att vara den omvända. Hela världen älskar vinnare och speciellt de som har kraschat och sedan kommit tillbaka. Tiger är världens bästa golfspelare genom tiderna och blir han en vinnare igen kommer varumärket att stärkas och sannolikt även bli ännu starkare.